Πολλοί
συνάδελφοι αναρωτιόμαστε και ανησυχούμε για τις αλλαγές που θα επιφέρει η καθιέρωση του προσωπικού γιατρού ως «πύλη
εισόδου» στο δημόσιο σύστημα υγείας και για κάθε ιατρική πράξη (ακόμη και συνταγογράφηση).
Απευθυνθήκαμε στο ΤΥΠΕΤ για να έχουμε σχετική ενημέρωση και μετά από αυτό δημοσίευσε μια μικρή και λιτή ανακοίνωση που γράφει ότι : «Οι ασφαλισμένοι με κύρια ασφάλιση στο ΤΥΠΕΤ δεν υπάγονται στη συγκεκριμένη νέα διαδικασία…. Αντίθετα, υπάγονται σε αυτήν τα μέλη με κύρια ασφάλιση ΕΟΠΥΥ και συμπληρωματική ασφάλιση στο ΤΥΠΕΤ.», δηλαδή εμπίπτουν στη διαδικασία του «προσωπικού γιατρού», παιδιά συναδέλφων, σύζυγοι συναδέλφων που δεν έχουν το ΤΥΠΕΤ ως κύρια ασφάλιση, αλλά ασφαλίζονται σ’ αυτό συμπληρωματικά.
Όμως τι γίνεται και με τα άμεσα μέλη του ΤΥΠΕΤ που χρησιμοποιούσαν τα δημόσια νοσοκομεία για χρόνια νοσήματα ή επεμβάσεις, ιδιαίτερα στην επαρχία; Όλα αυτά πρέπει να διευκρινιστούν, γιατί τα περιθώρια που δίνει η Υπουργική Απόφαση για εγγραφή σε προσωπικό γιατρό είναι στενά και κινδυνεύουν να μείνουμε «εκτός νυμφώνος» (και μάλιστα με οικονομικές ποινές) αρκετοί ασφαλισμένοι στο ΤΥΠΕΤ.
Αρχικά το Υπουργείο Υγείας είχε ορίσει σαν ημερομηνίες για την ηλεκτρονική εγγραφή σε προσωπικό γιατρό την 1/7 έως 15/7 ωστόσο -και μετά από έλλειψη διαθεσιμοτήτων και διαμαρτυρίες από τους γιατρούς που ζητούσαν διευκρινίσεις- η περίοδος αυτή πήρε αναβολή (άγνωστο για πόσο). Έτσι αν μπούμε στην πλατφόρμα εγγραφής (μέχρι τη στιγμή τουλάχιστον που γράφονται αυτές οι γραμμές) αναφέρεται ότι θα ανοίξει τις επόμενες μέρες και μέχρι στιγμής δεν έχει ξεκινήσει η εφαρμογή του.
Τι προβλέπει η θεσμοθέτηση του προσωπικού γιατρού
Η θεσμοθέτηση του προσωπικού γιατρού έγινε με το νόμο 4931/2022 που όπως μας πληροφορεί στο πρώτο άρθρο του επιδιώκει την «αναβάθμιση του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) σε γνήσιο αγοραστή Υπηρεσιών Υγείας».
Έτσι ο ΕΟΠΥΥ από πάροχος υπηρεσιών υγείας μετατρέπεται σε αγοραστή εισάγοντας στο δημόσιο σύστημα υγείας και ιδιώτες (γιατρούς, κλινικάρχες, ιδιωτικές κλινικές κ.λπ.) και αλλάζει το ΕΣΥ όπως το ξέραμε, αφήνοντάς του ωστόσο «αποκλειστικότητα» μόνο στα επείγοντα περιστατικά. Τα ΣΔΙΤ νομοθετούνται πανηγυρικά, νέες επιτροπές παρακολούθησης προβλέπονται και αρκετά ζητήματα αφήνονται στην ευχέρεια του Υπουργού (π.χ. συμμετοχή των ασφαλισμένων κατά το 1/3 στα έξοδα απογευματινών επεμβάσεων στα Δημόσια Νοσοκομεία -κατά το πρότυπο των απογευματινών ιατρείων-). Ο τελικός λογαριασμός θα επιβαρύνει -ως συνήθως- τα γνωστά υποζύγια, τους ασφαλισμένους.
Πρόκειται για ένα νόμο που πέρασε με τη γνωστή διαδικασία της αυτοδυναμίας της ΝΔ όπως τόσοι νόμοι που πέρασαν στη διάρκεια της καραντίνας αλλάζοντας το τοπίο στην παιδεία, τον συνδικαλισμό κ.λπ. και το σημαντικότερο με χλιαρή έως καθόλου αντίδραση από το συνδικαλιστικό κίνημα!
Όσον αφορά τον προσωπικό γιατρό η διαδικασία εγγραφής εξειδικεύτηκε με την Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Πα/Γ.Π.οικ. 34693/2022 όπου αναφέρονται τα εξής:
· Ο προσωπικός γιατρός είναι πλέον η «πύλη εισόδου» στα κρατικά νοσοκομεία και για οποιαδήποτε τακτική ιατρική πράξη (εξαιρούνται, όπως είπαμε, τα επείγοντα περιστατικά). Χωρίς παραπεμπτικό από προσωπικό γιατρό δεν υπάρχει είσοδος στα κρατικά νοσοκομεία! Λειτουργεί δηλαδή ως φραγμός ώστε να μπλοκάρεται η απρόσκοπτη απεύθυνση των ασφαλισμένων στα νοσοκομεία της περιοχής τους.
· Όποιος δεν εγγραφεί σε προσωπικό γιατρό θα έχει ποινή η οποία προσδιορίζεται σε μια επιπλέον 10% εισφορά στα φάρμακα από 1/9, η οποία από 1/1/23 θα ανέβει στα 20%
· Ο προσωπικός γιατρός είναι ειδικότητας γενικής/οικογενειακής ιατρικής ή εσωτερικής παθολογίας που είτε εργάζεται στα Κέντρα Υγείας, στις Τοπικές Μονάδες Υγείας (Το.Μ.Υ.) είτε είναι συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ και μπορεί να εγγράψει έως 2000 ασφαλισμένους τους οποίους θα παρακολουθεί (επιπλέον, φυσικά, της προγραμματισμένης εργασίας του). Η «υπερφόρτωση» των γιατρών με τόσο πολλούς επιπλέον ασφαλισμένους θα σημάνει και την καθυστέρηση στην πρόσβαση σε ειδικό γιατρό ή νοσοκομείο με συνέπεια σε πολλές περιπτώσεις να επιβαρύνεται η υγεία του ασθενή. Για να μη μιλήσουμε για ασθένειες που αυτή η καθυστέρηση μπορεί να αποβεί μοιραία για τον ασθενή. Επιπλέον, οι γενικοί γιατροί που καλούνται να παίξουν το ρόλο της «πύλης» δεν αρκούν για να ανταποκριθούν στις ανάγκες του πληθυσμού γεγονός που θα οδηγήσει σε νέες «παρενέργειες» ασφαλισμένων που δεν θα βρίσκουν προσωπικό γιατρό να αντιστοιχιστούν.
Συμπερασματικά, η υγεία από υπέρτατο αγαθό και δικαίωμα μετατρέπεται σε ένα ακριβό και δυσπρόσιτο αγαθό για την πλειονότητα του κόσμου και θα οδηγεί όλο και περισσότερους ασφαλισμένους στον ιδιώτη γιατρό, στο ιδιωτικό νοσοκομείο κ.λπ. με ότι αυτό συνεπάγεται για την τσέπη του. Και όσοι δεν έχουν να πληρώσουν …στον Καιάδα! Ο νόμος έχει καθολική καταδίκη από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των υγειονομικών, ως νόμος που έρχεται σε αντίθεση με το δικαίωμα στη δημόσια δωρεάν πρόσβαση στο σύστημα υγείας.
Είναι αναγκαίο, έστω και τώρα, μετά την ψήφιση του νόμου, το ΤΥΠΕΤ και ο ΣΣΕΤΕ να αντιδράσουν. Μπορεί τώρα να «εξαιρούμαστε» από τις διατάξεις του, ωστόσο τίποτε δεν μας εξασφαλίζει ότι μπορεί να αποτελέσει παγίδα για το μέλλον.
Σε κάθε περίπτωση χρειάζονται σαφείς οδηγίες προς τους ασφαλισμένους του ΤΥΠΕΤ, άμεσους και έμμεσους, αλλά και να απαιτηθούν γραπτές διασφαλίσεις από το Υπουργείο.
Αγωνιστική Προοπτική Συνταξιούχων ΕΤΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.